Laman

Sabtu, 12 Juni 2010

Know Aglaonema

Aglaonema merupakan tumbuhan dedaun yang berasal dari kawasan paya serta hutan hujan tropika. Pokok herba ini mempunyai jangka hayat hidup yang lama. Genus berwarna putih kemudian bertukar kehijauan dan akhirnya merah apabila sudah tua. Pokok ini mempunyai ketinggian 20-150 cm, daun yang berwarna hijau gelap, panjang daun 10-45 cm , lebar daun 4-6 cm , dan bunga terdapat dalam warna merah atau pun putih. Penanaman pokok ini memerlukan saluran pengairan baik, medium ini memerlukan campuran tanah peroi: baja kandang:pasir dengan nisbah 3:2:1. Tanah yang sesuai mempunyai lempung, pasir, dan sedikit berasid sebaliknya tanah mengandungi garam merupakan tanah yang tidak elok. Tanaman ini sesuai ditanam pada kawasan yang kurang cahaya, cahaya yang terang boleh menyebabkan daun melecur.

Penggunaan air yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan akar dan daun akan berwarna kuning. Penyiraman perlu dilakukan dua kali sehari ketika musim panas, semburan pada daun akan mengekalkan kesuburan tanah,dan penakungan air akan membunuh akarpokok. Baja yang sesuai digunakan ialah baja kandang, baja kimia, dan baja bijian dengan nisbah 3:2:1 serta penambahan mikronutrien seperti kuprum. Suhu yang sesuai amat perlu untuk tumbesaran, Kekurangan suhu pula boleh menyebabkan tumbesaran terbantut dan tisu rosak. Pembiakan boleh dilakukan menggunakan pecahan rumpun dan keratan batang. Masalah yang dihadapi untuk tanaman ini ialah serangan anai-anai.
Pembiakan boleh dilakukan menggunakan pecahan rumpun, dilakukan apabila rumpun terlalu besar, medium padat dan air sukar keluar dengan mengeluarkan rumpun dari pasu. Cara lain ialah dengan menggunakan keratan batang lembut, kerat batang yang lembut dan tanam di dalam medium pasir sungai atau air sehingga ia berakar sebelum dipindahkan dan ditanam dalam medium kekalnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar